INFORMACJA DLA RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) DZIECKA
w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
Szanowni Państwo
informujemy, że w Samorządowym Przedszkolu nr 143 w Krakowie organizowana i udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 1790 z późniejszymi zmianami).
Celem udzielanej pomocy jest wspieranie rozwoju potencjału dziecka oraz tworzenie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkolnym. Pomoc ma charakter dostosowania wymagań i oddziaływań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, w tym wynikających z:
- trudności i dysharmonii rozwojowych,
- trudności w zachowaniu lub funkcjonowaniu społecznym i emocjonalnym,
- niepełnosprawności, choroby przewlekłej lub zaburzeń rozwojowych,
- sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
- szczególnych uzdolnień,
- zaniedbań środowiskowych lub trudności adaptacyjnych.
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest dziecku, rodzicom oraz nauczycielom i obejmuje m.in.:
- diagnozę funkcjonowania dziecka, obserwację pedagogiczną, psychologiczną, logopedyczną,
- zajęcia specjalistyczne (np. logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, inne o charakterze terapeutycznym),
- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia,
- porady, konsultacje oraz warsztaty dla rodziców i nauczycieli,
- działania wspierające realizowane przez nauczycieli w ramach codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej,
- zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów mające na celi pomoc dziecku i rodzinie.
Organizacja pomocy
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu udzielana jest przez:
- nauczycieli prowadzących zajęcia z dzieckiem,
- specjalistów zatrudnionych w przedszkolu (psychologa, pedagoga, logopedę, terapeutę pedagogicznego, pedagoga specjalnego),
- dyrektora przedszkola – który koordynuje działania i ustala formy pomocy na podstawie rozpoznanych potrzeb dziecka.
Działania nauczycieli i specjalistów mają charakter zintegrowany, co oznacza, że współpracują oni w planowaniu i realizacji indywidualnego wsparcia dziecka zgodnie z jego potrzebami rozwojowymi i podstawą programową wychowania przedszkolnego.
Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną
W sytuacji, gdy nauczyciele i specjaliści przedszkola uznają, że dla pogłębienia diagnozy lub objęcia dziecka specjalistyczną terapią wskazane jest uzyskanie opinii lub orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, rodzice (prawni opiekunowie) zostaną o tym poinformowani.
Za zgodą rodziców przedszkole może skierować dziecko do właściwej poradni (rejonowej lub specjalistycznej) w celu przeprowadzenia pełnej diagnozy i uzyskania odpowiednich form wsparcia. Wyniki diagnozy stanowią podstawę do opracowania dalszych działań pomocowych w przedszkolu.
Współpraca z rodzicami
Rodzice są partnerami w procesie udzielania pomocy. Wspólnie z nauczycielami i specjalistami uczestniczą w rozpoznawaniu potrzeb dziecka oraz ustalaniu najkorzystniejszych form wsparcia.
Przedszkole zapewnia możliwość indywidualnych konsultacji i rozmów z nauczycielami oraz specjalistami.
Wszelkie działania podejmowane wobec dziecka odbywają się za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) oraz w duchu poszanowania jego godności i indywidualności.
W razie pytań lub potrzeby rozmowy zapraszamy do kontaktu z nauczycielami grupy, specjalistami przedszkola lub dyrektorem.
Z wyrazami szacunku,