Samorządowe Przedszkole nr 143

INFORMACJA DLA RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) DZIECKA

12 godzin temu

      INFORMACJA DLA RODZICÓW (PRAWNYCH OPIEKUNÓW) DZIECKA

   w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu

 

Szanowni Państwo

 

informujemy, że w Samorządowym Przedszkolu nr 143 w Krakowie organizowana i udzielana jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna zgodnie z przepisami Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej  (Dz. U. z 2023 r. poz. 1790 z późniejszymi zmianami).

 

Celem udzielanej pomocy jest wspieranie rozwoju potencjału dziecka oraz tworzenie warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkolnym. Pomoc ma charakter dostosowania wymagań i oddziaływań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka, w tym wynikających z:

 

-  trudności i dysharmonii rozwojowych,

 - trudności w zachowaniu lub funkcjonowaniu społecznym i emocjonalnym,

-  niepełnosprawności, choroby przewlekłej lub zaburzeń rozwojowych,

-  sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,

-  szczególnych uzdolnień,

-  zaniedbań środowiskowych lub trudności adaptacyjnych.

 

Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest dziecku, rodzicom oraz nauczycielom i obejmuje m.in.:

- diagnozę funkcjonowania dziecka, obserwację pedagogiczną, psychologiczną, logopedyczną,

- zajęcia specjalistyczne (np. logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, inne o charakterze terapeutycznym),

- zajęcia rozwijające zainteresowania i uzdolnienia,

- porady, konsultacje oraz  warsztaty dla rodziców i nauczycieli,

- działania wspierające realizowane przez nauczycieli w ramach codziennej pracy dydaktyczno-wychowawczej,

-  zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów mające na celi pomoc dziecku i rodzinie.


Organizacja pomocy

 

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu udzielana jest przez:

 - nauczycieli prowadzących zajęcia z dzieckiem,

 - specjalistów zatrudnionych w przedszkolu (psychologa, pedagoga, logopedę, terapeutę pedagogicznego, pedagoga specjalnego),

 - dyrektora przedszkola – który koordynuje działania i ustala formy pomocy na podstawie rozpoznanych potrzeb dziecka.

Działania nauczycieli i specjalistów mają charakter  zintegrowany, co oznacza, że współpracują oni w planowaniu i realizacji indywidualnego wsparcia dziecka zgodnie z jego potrzebami rozwojowymi i  podstawą programową wychowania przedszkolnego.

 

Współpraca z poradnią psychologiczno-pedagogiczną

 

W sytuacji, gdy nauczyciele i specjaliści przedszkola uznają, że dla pogłębienia diagnozy lub objęcia dziecka specjalistyczną terapią wskazane jest uzyskanie opinii lub orzeczenia z poradni psychologiczno-pedagogicznej, rodzice (prawni opiekunowie) zostaną o tym poinformowani.

 

Za zgodą rodziców przedszkole może skierować dziecko do właściwej poradni (rejonowej lub specjalistycznej) w celu przeprowadzenia pełnej diagnozy i uzyskania odpowiednich form wsparcia. Wyniki diagnozy stanowią podstawę do opracowania dalszych działań pomocowych w przedszkolu.

 

Współpraca z rodzicami

 

Rodzice są partnerami w procesie udzielania pomocy. Wspólnie z nauczycielami i specjalistami uczestniczą w rozpoznawaniu potrzeb dziecka oraz ustalaniu najkorzystniejszych form wsparcia.

Przedszkole zapewnia możliwość indywidualnych konsultacji i rozmów z nauczycielami oraz specjalistami.

 

Wszelkie działania podejmowane wobec dziecka odbywają się za zgodą rodziców (prawnych opiekunów) oraz w duchu poszanowania jego godności i indywidualności.

 

W razie pytań lub potrzeby rozmowy zapraszamy do kontaktu z nauczycielami grupy, specjalistami przedszkola lub dyrektorem.

 

 

Z wyrazami szacunku,

 

Informacja  LINK

Oświadczenie LINK